Landen

De meest uitdagende landingsbanen ter wereld

Back to Blogs
Blog Img

De meest uitdagende landingsbanen ter wereld

De geografische ligging, de lengte van de landingsbaan de weeromstandigheden of een combinatie van deze factoren maakt het dat deze vliegvelden behoren tot de meest uitdagende landingsbanen ter wereld.

1.       Lukla Airport (Nepal)

Lukla Airport staat bekend als het gevaarlijkste vliegveld ter wereld. Dit vliegveld is de poort naar de Mount Everest. De landingsbaan op dit vliegveld heeft aan beide zijden een diepe afgrond, en is daarnaast omringd door de hoge Himalaya-gebergte. Daarnaast is de landingsbaan slechts 460 meter lang en heeft het een helling van 12%, waardoor vliegtuigen op tijd moeten afremmen om niet door te glijden.

2.       Juancho E. Yrausquin Airport (Saba)

image.png

Ook Juancho E. Yrausquin Airport staat bekend als een van de gevaarlijkste van de wereld. Het ligt op het puntje van het eiland Saba, in het gebied met hoge heuvels en diepe kliffen. Met een landingsbaan van maar 400 meter is het de kortste landingsbaan van de commerciële luchthavens. Daarnaast maken de sterke windvlagen het er nog gevaarlijker om te landen. Als het vliegtuig van de landingsbaan schiet valt het 60 meter naar beneden in zee.

3.       Paro Airport (Bhutan)

Verstopt in de Paro Vallei , op 2,2 kilometer hoogte ligthet vliegveld Paro Airport, omringd door de 5000 meter hoge Himalaya bergen. Hierdoor is het een van de moeilijkste landingsbanen ter wereld. Alleen de plaatselijke vliegtuigmaatschappij Druk Air vliegt hier. Er zijn maar een aantal piloten die hier kunnen en mogen landen. Ook is het landen alleen mogelijk overdag en bij helder weer.

4.       Princess Juliana International Airport (St. Maarten)

image.png

Princess Juliana International Airport is een luchthaven gelegen op het eiland St. Maarten in het Caribisch gebied. Het heeft een relatief lange landingsbaan, maar wat deze luchthaven uniek maakt is de nabijheid van de landingsbaan tot het strand. Vliegtuigen landen en stijgen hier over het strand van Maho Beach, waardoor er soms slechts enkele meters tussen het vliegtuig en de zonnebadende toeristen zit. Het is dan ook een populaire plek voor spotters en toeristen die op zoek zijn naar een unieke ervaring. De landingsbaan is 2000meter lang, waardoor het vliegveld eigenlijk alleen geschikt is voor kleine en middelgrote vliegtuigen. Toch landen er soms ook jumbo’s op het vliegveld.

5.       Courchevel Airport (Frankrijk)

image.png

Courchevel Airport is een luchthaven gelegen in de Franse Alpen en heeft een landingsbaan die uniek is vanwege zijn helling. De landingsbaan heeft een helling van 18,5% en is slechts 537 meter lang, waardoor het een van de kortste en steilste landingsbanen ter wereld is. Daarnaast is dit vliegveld ook bekend van de James Bond film ‘Tomorrow Never Dies’. Ook op dit vliegveld mogen alleen maar getrainde piloten landen.

 

6.       Gibraltar international Airport (Gibraltar)

image.png

Met een berg aan de ene kant en een stadje aan de andere kant, is er weinig plek en lijkt het bijna onmogelijk om hier een landingsbaan te hebben. Gelukkig hadden ze daar een bijzondere oplossing voor: Er werd een landingsbaan gebouwd die dóór de hoofdweg gaat, waaronder auto’s, fietsers en voetgangers zich bevinden. Als er een vliegtuig land of opstijgt, dan wordt het verkeer op de hoofdweg tegen gehouden door middel van slagbomen.

7.       Madeira Airport, Portugal

image.png

Het bijzondere van de landingsbaan van Madeira Airport is dat de landingsbaan eerst slechts 1500 meter lang was. Dit maakte het lastig voor veel piloten om te landen. Om dit wat makkelijker te maken, en het mogelijk te maken voor grotere passagiersvliegtuigen om te kunnen landen, besloten ze de lengte van de landingsbaan te vergroten. Dit werd gedaan door middel een soort brug die werd gebouwd in de zee van wel meer dan 180 betonnen pilaren.

8.       Matekane (Lesotho)

image.png

De landingsbaan Van Matekane is slechts 400 meter lang en is gebouwd op de top van een berg op een hoogte van 2.300 meter boven zeeniveau. De landingsbaan is omringd door bergen en valleien, en het landen op deze baan vereist uitzonderlijke vaardigheden van de piloten, want aan het einde de baan houdt het plotseling op en is er een klif van 600 meter diepte. Het is daarom belangrijk dat er zoveel mogelijk vaart wordt gemaakt, en aan het einde is de kans groot dat je een stukje naar beneden zakt, voordat het vliegtuig vliegt. Je moet dus een sterke maag hebben om hier te landen en te stijgen!

9.       Kai Tak Airport (Hong Kong)

De Kai Tak Airport was een internationale luchthaven in Hong Kong die bekend stond om zijn uitdagende landingsbaan. De landingsbaan was omringd door bergen en hoogbouw, waardoor de piloten een scherpe bocht naar links moesten maken vlak voor de landing. Ook hier had je een speciale opleiding voor nodig als piloot om te kunnen landen. De luchthaven is inmiddels vervangen door de nieuwe Hong Kong International Airport, maar het landen op Kai Tak blijft een iconisch moment in de luchtvaartgeschiedenis.

10.   Ice Runway (Antarctica)

image.png

De landingsbaan in Antarctica is niet van asfalt, maar van ijs. Dit vliegveld wordt vooral gebruikt goederen en onderzoekers te vervoeren.De landingsbaan kan alleen worden gebruikt tijdens het Antarctische zomerseizoen, wanneer de temperaturen rond het vriespunt liggen en het ijs stevig genoeg is om vliegtuigen te dragen. Bovendien moet de landingsbaan voortdurend worden gecontroleerd op scheuren en breuken.

11.   Barra Airport (Schotland)

image.png

Barra Airport is gelegen in Schotland en heeft een unieke landingsbaan die is gebouwd op het strand. De landingsbaan kan alleen worden gebruikt bij laagwater, wanneer het zand hard genoeg is om vliegtuigen te ondersteunen. Bij hoogwater staat de landingsbaan onder water, waardoor het onmogelijk is om te landen. Daardoor moeten de vluchtschema’s rekening houden met de getijden.. Het is een van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. ’s Nachts wordt het vliegveld zichtbaar gemaakt doordat een aantal auto’s op de parkeerplaats hun lichten aanlaten.